ZNAČAJ NEFORMALNOG OBRAZOVANJA ZA PRIVREDU SRBIJE

Goran Šormaz

Sažetak


Učenje i obrazovanje odraslih predstavljaju značajnu komponentu procesa celoživotnog učenja, koje objedinjuje različite oblike i programe neformalnog i informalnog učenja. Ova oblast učenja obuhvata različite sadržaje, od pismenosti i opštih veština, preko sadržaja stručnog obrazovanja i osposobljavanja, do porodičnog, građanskog, ekološkog, medijskog, obrazovanja za slobodno vreme i mnogih drugih oblasti čiji prioriteti zavise od specifičnih potreba svake zemlje. Formalni sistem ne zadovolјava potrebe pojedinca ili zajednice za učenjem. Zbog nemogućnosti formalnog obrazovanja da prati promene u obrazovanju, nastale usled ubrzanog razvoja nauke i tehnike, ali i ekonomskih i socijalnih promena, nastalo je neformalno obrazovanje. Ovo obrazovanje je bitna i neophodna dopuna formalnog obrazovanja. Neformalno obrazovanje se definiše kao bilo koja organizovana obrazovna aktivnost izvan postojećeg formalnog sistema, koja služi određenim korisnicima i cilјevima učenja. Neformalno obrazovanje se sprovodi kroz aktivnosti, kao što su kursevi, seminari, predavanja, konferencije, radionice, razni tipovi treninga, kao i volontiranje. Oblast neformalnog obrazovanja je u Srbiji veoma važna, omogućava licima koja nisu stekla formalno obrazovanje, ili su završila školu sa kojom ne mogu naći posao u struci, da se u postupku neformalnog obrazovanja faktički prekvalifikuju za obavljanje nekog od traženijih poslova, bilo da konkurišu za posao u Srbiji, ili traže posao u inostranstvu.


Ključne reči


neformalno obrazovanje, veštine, kompetencije, stručno osposobljavanje, obuke, prekvalifikacija.

Reference


Kovač Cerović, Т. i Levkov Lj., Kvalitetno obrazovanje za sve - Put ka razvijenom društvu, Beograd 2002, Ministarstvo prosvete i sporta Republike Srbije;

Kulić, R., Formalno, neformalno i informalno učenje i obrazovanje, Andragoške studije 9, 1-2, Beograd 2002;

Ristić Ž., Menadžment znanja, Ekonomija nauke i obrazovanja, Beograd, 2001;

Zakono o obrazovanju odraslih (''Sl. glasnik RS’’ br. 55/2013);

Zakon o radu ("Sl. glasnik RS", br. 24/2005, 61/2005, 54/2009, 32/2013, 75/2014, 13/2017 - odluka US, 113/2017 i 95/2018 - autentično tumačenje);

Zakon o bezbednosti i zdravlju na radu ("Sl. glasnik RS", br. 101/2005, 91/2015 i 113/2017 - dr. zakon);

Pravilnik o o bližim uslovima u pogledu programa, kadra, prostora, opreme i nastavnih sredstava za sticanje statusa javno priznatog organizatora aktivnosti obrazovanja odraslih ("Službeni glasnik RS", broj 89/2015);

Pravilnik o vrsti, nazivu i sadržaju obrazaca i načinu vođenja evidencija i nazivu, sadržaju i izgledu obrazaca javnih isprava i uverenja u obrazovanju odraslih ("Službeni glasnik RS", broj 89/2015);

Nacionalni okvir kvalifikacija Republike Srbije („Službeni glasnik RS“, br. 27/18);

http://www.mpn.gov.rs/neformalno-obrazovanje-odraslih-od-danas-dva-nova-pravilnika/ 31.08.2020

http://azk.gov.rs/ 31.08.2020

http://www.nps.gov.rs/ 31.08.2020

https://zuov.gov.rs/ 31.08.2020

http://www.cep.edu.rs/ 31.08.2020

http://www.bracastamenkovic.edu.rs/ 31.08.2020

http://www.idn.org.rs/biblioteka/Obrazovanje_i_razvoj.pdf 31.08.2020


Ceo tekst: PDF

Povratni linkovi

  • Trenutno nema povratnih linkova


Copyright ⓒ 2013 ..: Visoka škola za poslovnu ekonomiju i preduzetništvo - Beograd :..