KREATIVNOST U FUNKCIJI RASTA I RAZVOJA MSP

Autori

  • Milan Krstic Visoka škola za poslovnu ekonomiju i preduzetništvo, Beograd
  • Ivan Obradovic Visoka poslovna škola strukovnih studija 'Prof dr. Radomir Bojković', Krusevac
  • Aleksandar Gajic Visoka poslovna škola strukovnih studija „Prof. Dr Radomir Bojković“, Kruševac

Ključne reči:

kreativnost, rast i razvoj, MSP, istraživanje

Apstrakt

Sa globalnog stanovišta posmatrano mala i srednja preduzeća - MSP polako ali sigurno postaju domantni subjekti privređivanja na širem ekonomskom prostoru.  Njihov dalji rast i razvoj u velikoj meri je uslovljen jačanjem njihove konkurentnosti. Jedan od faktora koji uvećava konkurentnost je kreativnost. U tom smislu u ovom radu se prezentuju rezultati sprovedenog teorijskog istraživanja čija polazna pretpostavka bazira na pretpostavci da kreativnost može doprineti unapređenju konkurentnosti, odnosno rastu i razvoju MSP. U istraživanju se sagledavaju dva moguća načina za unapređenje konkurentnosti MSP. Prvi način unapređenja konkurentnosti je kroz kreativan menadžment stvaranjem kreativne organizacione klime čime se unapređuje inovativnost, a koja dalje unapređuje konkurentnost MSP. Drugi način unapređenja konkurentnosti je kroz kreativan proizvod ili uslugu, u širem smislu kroz kreativnu industriju putem uvećanja broja kreativnih proizvoda i/ili usluga što takođe doprinosi do veće konkurentnosti MSP na tržištu. Istraživanjem je potvrđena prethodno uvedena pretpostavka.

Biografije autora

Milan Krstic, Visoka škola za poslovnu ekonomiju i preduzetništvo, Beograd

Visoka škola za poslovnu ekonomiju i preduzetništvo, Beograd

Ivan Obradovic, Visoka poslovna škola strukovnih studija 'Prof dr. Radomir Bojković', Krusevac

Visoka poslovna škola strukovnih studija 'Prof dr. Radomir Bojković', Krusevac

Aleksandar Gajic, Visoka poslovna škola strukovnih studija „Prof. Dr Radomir Bojković“, Kruševac

Visoka poslovna škola strukovnih studija „Prof. Dr Radomir Bojković“, Kruševac

Reference

Arizanović G. , Krstić M., Bojković R. (2010.a). Kreativnost menadžera kao faktor unapređenja kvaliteta poslovnog sistema, XII naučno-stručni skup, “Sistem kvaliteta za uspešno poslovanje i konkurentnost”, Vrnjačka Banja 25.-26.11.2010. godine, str. 216-222, ISBN 978-86-909341-1-9

Arizanović G., Krstić M., Bojković R. (2010.b). Developing Managerial Creativity, International Scientific Conference, MANAGEMENT 2010 (pp. 46-51). Krusevac, Serbia, 17-18 March, 2010: https://www.meste.org%2Fkonf%2FArhiva%2FMan_2010%2Fpdf%2F1_MenadzmentProces%2FArizanovicKrsticBojkovic.pdf&ei=DCHLVfDSFoHTU.

Bešić M., Krstić M., Bojković R., (2007). Istraživanje metodologije za merenje inovacionog kapaciteta preduzeća, Časopis IMK-14, Istraživanje i razvoj, Broj 26-27, 1-2/2007., Str. 51 – 56., Kruševac

Bilton C. (2007). Management nad Creativiy: From Creative Industries to Creative Management. Oxford: First Edition, Bleckwell Publishing Ltd.

Cokpekin Ö, Knudsen P. M. (2011). Does organizational creativity really lead to innovation? DRUID 2011, Innovation, Strategy, And Structure -Organizations,Institutions, Systems and Regions. Copenhagen Business School, Denmark, June 15-17, 2011.

DN. (2015). Kreativna industrija kao svetlo na kraju tunela. Retrieved 08 05, 2015, from Dnevnik, Ekonomija: http://www.dnevnik.rs/ekonomija/kreativna-industrija-kao-svetlo-na-kraju-tunela

DTI. (2005). Creativity, Design and Business Performance,. DTI Economics Paper No. 15, November 2005, Department of Trade and Industry, United Kingdom: https://www.google.rs/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CCUQFjABahUKEwilos_tpaPHAhVBlRQKHe5jAMo&url=http%3A%2F%2Fwww.ico-d.org%2Fdatabase.

EKIIK. (2015). Evropske kulturne industrije i kulturna politika . Retrieved 08 04, 2015, from https://www.google.rs/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CBwQFjAAahUKEwiP44ahqo3HAhVBnSwKHeuKDxI&url=http%3A%2F%2Fwww.fpn.bg.ac.rs%2Fwp-content%2Fuploads%2FEVROPSKE-KULTURNE-INDUSTRIJE-I-KULTURNA-POLITIKA.ppt&ei=XZa_Vc_AFMG6sgHrl

Krstić M. (2013). Upravljanje inovacijama. Beograd: Visoka škola za poslovnu ekonomiju i preduzetništvo.

Krstić M., Krstić I. (2010). Standardizacija i mala i srednja preduzeća, XII naučno-stručni skup, “Sistem kvaliteta za uspešno poslovanje i konkurentnost”, Vrnjačka Banja 25.-26.11.2010. godine, str. 171-177, ISBN 978-86-909341-1-9

Milošević D. (2012). Strategija rasta i razvoja preduzeća. Beograd: Visoka škola za poslovnu ekonomiju i preduzetništvo.

Morris M. (2015). Enhancing Organisational Creativity - A Literature Review. Retrieved 08 10, 2015, from www.future-edge.co.nz/Files/Organisational.pdf

RZS. (2013). Upit iz baze podataka, Republički zavod za statistiku, Republika Srbija,http://webrzs.stat.gov.rs/WebSite/public/ReportView.aspx

Skorup A, Krstić M., Cogoljević M., (2013). Trendovi e - poslovanja u uslužnoj delatnosti, Časopis, TRENDOVI U POSLOVANJU, Godina I, Sveska 1., strana, 97-108., Visoka poslovna škola prof. Dr Radomir Bojković, ISSN 2334-816X, https://www.vspep.edu.rs/trendovi/,

SRKIMSP. (2013). Strategija razvoja konkurentnih i inovativnih malih i srednjih preduzeća za period od 2008. do 2013. godine, Vlada Republike Srbije, http://www.srbija.gov.rs/vesti/dokumenti_sekcija.php?id=45678

Wadhwani D. (2014). Blog Adobe. Retrieved 08 10, 2015, from Creativity Drives Business Success: http://blogs.adobe.com/conversations/2014/09/creativity-drives-business-success.html

ZOPD. (2015). zakon o privrednim društvima, ("Sl. glasnik RS", br. 36/2011, 99/2011, 83/2014 - dr. zakon i 5/2015), http://paragraf.rs/propisi/zakon_o_privrednim_drustvima.html

ZOPR. (2014). Zakon o postupku registracije u agenciji za privredne registre ("Sl. glasnik RS", br. 99/2011 i 83/2014), http://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_postupku_registracije_u_agenciji_za_privredne_registre.html

ZOR. (2013). Zakon o računovodstvu, “Službeni glasnik RS” br.62/2013. http://www.nbs.rs/export/sites/default/internet/latinica/20/zakoni/rac_racunovodstvo.pdf

Preuzimanja

Dodatne datoteke

Objavljeno

07.12.2015.

Broj časopisa

Sekcija

Menadžment malih i srednjih preduzeća