PROMOCIJA TURISTIČKIH POTENCIJALA, PROMET I INVESTICIJE KAO OSNOV EKONOMSKOG RAZVOJA VRANJSKE BANJE

Milan Novović, Aleksandar Lukić, Bojana Ostojic, Milutin Pećić

Sažetak


Banjski turizam poslednjih decenija doživljava punu afirmaciju u međunarodnim turističkim tokovima. Ova činjenica ukazuje na značajnu razvojnu šansu Republike Srbije za potpunije iskorišćavanje turističkih potencijala u banjskim mestima. Jedno takvo područje je Vranjska Banja na jugoistoku Srbije u kojoj izvire najtoplija hipertermalna voda na svetu. Osim lekovite vode, ovo turističko mesto raspolaže očuvanim turističkim vrednostima koje ga kvalifikuju da postane ekološka oaza ovog dela Srbije. Shodno navedenom, predmet istraživanja u radu su turistički potencijali Vranjske Banje koji nisu u dovoljnoj meri iskorišćeni za potrebe turizma, niti su u dovoljnoj meri promovisani putem digitalnih medija. Cilj rada je idenitifikacija uticaja turizma na ukupan ekonomski razvoj Vranjske Banje. U istraživanju su korišćene kvalitativne, deskriptivne, statističke i komparativne metode. Rezultati pokazuju da bi adekvatna valorizacija i promocija turističkih atrakcija i veća investiciona ulaganja u turističko-ugostiteljsku delatnost dovela do bržeg razvoja turizma na ovom području, što bi imalo pozitivne efekte na lokalnu ekonomiju. Doprinos rada ogleda se u identifikovanju odgovarajućih rešenja koja mogu biti osnova za formulisanje strategije ekonomskog razvoja Vranjske Banje kao ekološke destinacije.


Ključne reči


turizam, promocija, potencijali, investicije, razvoj, Vranjska Banja

Reference


Stamenković, Đ. S. Neki aspekti razvitka turizma u Vranjskoj Banji, Glasnik Srpskog geografskog društva, 1983, 63 (1): pp. 55-62.

Dinić, A., Jovanović, V., Mišić, V. Šumska vegetacija okoline Vranjske Banje. 6. Simpozijum o flori jugoistočne Srbije i susednih područja - Zbornik radova, Sokobanja 2000. Niš: Prirodno-matematički fakultet, 2002, pp. 95-101.

Borisavljević, A., Kostadinov, S. Integrisano upravljanje rečnim slivom Južne Morave. Glasnik Srpskog geografskog društva, 2012, 92 (1): pp. 135-150.

Munitlak Ivanović, O., Nadić, P. D., Vujić, M. M. Ekoturizam i održivi turizam: način rasta zelene ekonomije. Ecologica, 2023, 30(110): pp. 189-194.

Stamenković, Đ. S., Milinčić, A. M. Osnovni geofaktori urbanog razvoja Vranjske Banje, Zbornik radova Geografskog instituta “Jovan Cvijić”, SANU, 1998, 47-48: pp. 157-174.

Turistička organizacija Vranje. Dostupno na: https://tovranje.rs/, (pristupljeno dana 10. 04. 2024).

Bjelac, Ž. Turističke manifestacije u Srbiji. Beograd: Geografski institut „Jovan Cvijić“ SANU, 2010.

Novović, M., Lukić, A. Odgovor EU na krizu izazvanu pandemijom COVID-19. Ekonomski signali: poslovni magazin, 2022, 49 (2): pp. 131-147.

Dašić, G., Anufrijev, A., Milačić, D. Ekoturizam posle pandemije COVID-19: moguće determinante razvoja, Ecologica, 2021, 28 (103): pp. 435-442.

Bošković, N., Despotović, D., Ristić, L. Negativan uticaj pandemije COVID-19 na međunarodni turizam, Ecologica, 2021, 28(103): pp. 271-276.

Republički zavod za statistiku, Opštine i regioni u Republici Srbiji, Republika Srbija, Beograd, 2023, 2022, 2021, 2020, 2019, 2018, 2017 i 2016.

Gligorijević, Ž., Novović, M., Gligorijević, A. Turizam - razvojni društveno-ekonomski fenomen. Ekonomika, Niš, 2020.

Vranjska Banja - broj 1 u Evropi. Dostupno na: http://www.vranjskabanja.co.rs/, (pristupljeno dana 04.04.2024)

Turistički i medicinski vodić. Dostupno na: https://issuu.com/aleksandarv/docs/pdf_photobook_final_sa_naslovom_v2, (pristupljeno dana 27.03.2024.).

Vlada Republike Srbije. Dostupno na: https://privreda.gov.rs/sites/default/files/2021-09/MILLENIUM-RESORTS-UGOVOR-2021.pdf, (pristupoljeno dana 27. 03. 2024)

Millennium Team. Dostupno na: https://millenniumteam.rs/news/ulaganje-u-turizam-vranjska-banja-resort-najveci-aktuelni-projekat-na-jugu-srbije/ , (27. 03. 2024)

Račić, A., Baltezarević, B. Ekoturizam: sinergija porodičnih i kulturnih vrednosti. Ecologica, 2022, 19(108): pp. 509-515.

Carvalho, S., Carvalho, J. V. The implications of digital marketing and e-commerce in the tourism sector growth. In Advances in Tourism, Technology and Smart Systems: Proceedings of ICOTTS 2019, 2020, pp. 161-170.

Hartati, S., Bajari, A., Juwita, R. International Business in Tourism: Media Promotion Perspective in Industry 4.0. In 2nd International Media Conference 2019 (IMC 2019), 2020, March, pp. 424-436.

Nogueira, S., Carvalho, J. The importance of technology and digital media to promote Tourism destinations: A conceptual review. In International Conference on Marketing and Technologies, Singapore: Springer Nature Singapore, 2022, December, pp. 515-525.

Jevremovic, M., Staletic, N., Jeremic, J. Influence of social network on promotion in tourism sector. Recent Advances in Information Technology, Tourism, Economics, Management and Agriculture, 2018, pp. 180-185.

Islam, M. T. Applications of social media in the tourism industry: A review. SEISENSE Journal of Management, 2021, 4(1): pp. 59-68.

Ivanović, O. M., Đeri, L., Stamenković, P., Ilić, A. The Necessity of Using Social Networks in Contemporary Tourism Industry and the Tourist Organization of Serbia. Economic Analysis, 2020, 53(1): pp. 94-104.

InfoVranjske, https://infovranjske.rs/vranjska-banja-medju-najgorima-u-2022/, (pristupljeno dana 26.04.2024.)

Melita, J. T., Milena, P. Kulturna dobra kao deo turističkog proizvoda banja Srbije. Ekonomija: teorija i praksa, 2014, 7(3); pp. 54-67


Ceo tekst: PDF

Povratni linkovi

  • Trenutno nema povratnih linkova


Copyright ⓒ 2013 ..: Visoka škola za poslovnu ekonomiju i preduzetništvo - Beograd :..