ISTRAŽIVANJE GLOBALNE KONKURENTNOSTI
Ključne reči:
konkurentnost, konkurentne prednosti, produktivnost, održivi rastApstrakt
Blagostanje se u svim privredama stvara na mikroekonomskom nivou kroz poslovanje privrednih subjekata. Usled nestanka mnogih prepreka u međunarodnoj trgovini, smanjenja troškova transporta i komunikacija, sve zemlje i njihovi privredni subjekti takmiče se na jednom globalnom tržištu. U današnjoj svetskoj ekonomiji koju karakteriše otvorenost i integracija, konkurentnost ima ključnu ulogu, kako u razvijenim zemljama, tako i u zemljama u razvoju.
Konkurentnost je održiv rast produktivnosti vođen kvalitetom strategija i poslovanja preduzeća, na koju zajedno utiču makroekonomsko i mikroekonomsko okruženje. Nivo konkurentnosti određuje produktivnost – mera sposobnosti da se proizvedu robe i usluge koristeći postojeće vlastite ljudske, finansijske, prirodne i druge resurse. Produktivnost određuje životni standard države ili regije, prihod od kapitala, očuvanje nacionalnog bogatstva. Produktivnost zavisi i od vrednosti proizvoda i usluga (npr. njihova jedinstvenost, kvalitet), kao i od efikasnosti kojom se proizvode.
Reference
Porter M., Konkurentna prednost nacija, Nju Jork, 1990.
Velloso J.P.R., International Competitiveness and Creation of an Enabling Environment - Interaction of Public and Private Sectors, Washington D.C., 1991., str. 29-36.
Haque I.ul., International Competitiveness - Interaction of Public and Private Sectors, World Bank, Washington D.C., 1991.
Zou S., The R & D, Manufacturing and Marketing Competencies and the Firms Global Competitive Position: An Emplyricas Study, Jurnal of Global Marketing, 1999., Vol. 12(3), str. 5-21.
Ekonomski institut Zagreb, Konkurentnost Hrvatske, projekat - završni izveštaj, Zagreb, 1993.
IDM, The World Forum: The World Competitiveness Yearbook, Internet, 1999.
The World Bank, A World Free of Poverty, Competitiveness Indicators, Internet, 1999.
Butchart E., Crane K., i dr., Central European Economic Review, December 1998/January 1999, Vol. VI, No. 10.
Boncompagni T., Who is Getting in Gear for 1999, CEER, 12/98-1/99, Dow Jones Publ. Inc., Heerlen, Holandija, str. 10 -11.
World Economic Forum, Press Release, Internet, 1999.
Kotler Ph., Attracting Investment, Industry and Turisam to Cities, States and National, Marketing Places, NY, The Free Press, 1993.
Preuzimanja
Objavljeno
Broj časopisa
Sekcija
Licenca
- Autori su saglasni da se autorska prava za ovaj rad prenose na Urednika/Izdavača.
- Autori zadržavaju pravo da budu naznačeni uvek kada se rad objavi u celosti ili u delovima.
- Autori mogu koristiti rad u nastavne i nekomercijalne svrhe bez traženja dozvole od Izdavača.